STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Człuchowie
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Człuchowie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Poradni traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Człuchowie, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Definicje
§ 1
1. PP-P oznacza Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Człuchowie.
2. Polityka oznacza Standardy Ochrony Małoletnich w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Człuchowie.
3. Przez pracownika Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Człuchowie rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia oraz osobę działającą na terenie PP-P to jest praktykanta, stażystę, wolontariusza, a także pracownika innego podmiotu, świadczącego pracę na rzecz PP-P.
4. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
5. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl Standardów opiekunem jest również rodzic zastępczy.
6. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez Sąd rodzinny.
7. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika PP-P, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2
1. Pracownicy PP-P posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy PP-P podejmują rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalonych w PP-P. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do Polityki.
5. Rekrutacja pracowników PP-P odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do Polityki.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3
1. W przypadku podjęcia przez pracownika PP-P podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub informacji o krzywdzeniu dziecka, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 5) i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi PP-P.
2. Psycholog/pedagog przeprowadzają z dzieckiem rozmowę, o ile jest to możliwe, w celu ustalenia okoliczności zdarzenia (gdzie i kiedy doszło do zdarzenia lub zdarzeń, jaka była ich częstotliwość).
3. Dyrektor PP-P wzywa opiekunów dziecka oraz informuje ich o sytuacji.
4. Dyrektor PP-P powinien sporządzić opis sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem i opiekunami oraz plan pomocy dziecku.
5. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
1) podjęcia przez PP-P działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia do odpowiedniej placówki/organu;
2) wsparcia, jakie PP-P zaoferuje dziecku;
3) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
6. Dyrektor, we współpracy z pracownikami, monitoruje sytuację dziecka, udzielając wsparcia i dostosowując pomoc do jego potrzeb.
§ 4
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) Dyrektor PP-P powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, kierownictwo PP-P, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 3 pkt 5 Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez Dyrektora PP-P oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
3. W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia ucznia Dyrektor wzywa odpowiednie służby (pogotowie, policję). Dalsze działania leżą w gestii tych instytucji.
4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia/krzywdzenie zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować im zdiagnozowanie zgłaszanego problemu w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 5
1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez Dyrektora PP-P opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Dyrektor PP-P informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów przez Dyrektora PP-P – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor PP-P składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 6
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do Standardów.
2. Wszyscy pracownicy PP-P i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 7
1. PP-P zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulaminem Polityka Ochrony Danych Osobowych w Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej w Człuchowie.
2. PP-P, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 4 do Polityki.
§ 8
1. Pracownikowi PP-P nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie PP-P bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik PP-P może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 9
1. Upublicznienie przez pracownika PP-P wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).
Rozdział V
Monitoring stosowania Standardów
§ 10
1. Dyrektor PP-P na bieżąco monitoruje realizację Standardów.
2. Dyrektor PP-P lub wyznaczony przez niego pracownik prowadzi rejestr zgłoszeń związanych z podejrzeniem krzywdzenia uczniów. Rejestr zgłoszeń przechowywany jest w dokumentacji Dyrektora.
3. W ramach monitoringu Polityki, Dyrektor konsultuje się z pracownikami PP-P.
4. Dyrektor PPP wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom PP-P, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 11
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia 24.01.2024 r. i obowiązują przez czas nieokreślony.
2. Zmian Polityki dokonuje się w formie zarządzenia Dyrektora PP-P, w takim samym trybie, jaki obowiązuje przy jej wprowadzeniu.
3. Polityka ochrony przed krzywdzeniem w PP-P w Człuchowie jest udostępniona poprzez stronę internetową Poradni oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń w poczekalni Poradni, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.
4. Zapisy zawarte w dokumencie obowiązują wszystkich pracowników PP-P, w tym osoby świadczące pracę na rzecz PP-P w Człuchowie oraz wolontariuszy, stażystów oraz praktykantów, którzy znajomość jej treści potwierdzają składając oświadczenie o zapoznaniu się z Polityką ochrony przed krzywdzeniem i zobowiązują się do jej przestrzegania.