STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO–PEDAGOGICZNEJ
W CZŁUCHOWIE
Podstawa prawna Statutu:
- Ustawa o systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. ( Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z zm.),
- Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe z 2016 r. (Dz. U. z 11 stycznia 2017 r., poz. 60 z zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1189),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 1 lutego 2013 r., w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 roku, poz. 199 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1743),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591),
ROZDZIAŁ I NAZWA I TEREN DZIAŁANIA
§ 1.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Człuchowski.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny w stosunku do Poradni jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.
- Placówka zwana dalej „Poradnią” nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Człuchowie zgodnie z Aktem Założycielskim Nr OW I 021-82/93 z dnia 10 IX 1993 r.
- Poradnia jest jednostką organizacyjną powiatu człuchowskiego.
- Rejonem działania Poradni jest teren powiatu człuchowskiego.
- Siedziba Poradni mieści się w Człuchowie, przy ul. Szczecińskiej 20.
§ 2.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom (opiekunom) i nauczycielom z przedszkoli, szkół lub placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
- W przypadku dzieci nieuczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- Na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom i rodzicom dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki, które zawarły porozumienie z Powiatem Człuchowskim, jako organem prowadzącym Poradnię.
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA PORADNI
§ 3.
Cele Poradni:
- udzielanie dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży;
- wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 4.
Zadania Poradni:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
ROZDZIAŁ III REALIZACJA ZADAŃ PORADNI
§ 5.
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w celu:
- określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- określenia indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży;
- wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu;
- wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Poradnia udziela pomocy uczniom słabo widzącym i niewidomym, słabo słyszącym i niesłyszącym oraz z autyzmem i ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu człuchowskiego.
- Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest:
- wydanie opinii;
- wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno–wychowawczych, indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
- objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
- Wydawanie opinii:
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek może mieć formę pisemną lub elektroniczną i powinien zawierać uzasadnienie;
- osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno –pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce;
- jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii;
- jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia, o którym mowa w pkt. 3e, nie jest możliwe wydanie przez poradnię opinii w terminie określonym w pkt. 3a, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia;
- w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, o których mowa w pkt. 3b, informując o tym osobę składającą wniosek;
- w przypadku, gdy opinia dotyczy dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki, na pisemny wniosek odpowiednio rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza.
- Opinia Poradni zawiera:
- oznaczenie poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- podstawę prawną wydania opinii;
- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
- podpis dyrektora Poradni.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w Poradni także informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy (w tym o prowadzonej terapii, aktualnej opiece psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej). Informacje te wydaje się na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka lub osoby pełnoletniej, której informacja dotyczy.
§ 6.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega na:
- prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
- udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno –pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
- Powyższa pomoc jest udzielana w formie:
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- grup wsparcia;
- mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- warsztatów;
- porad i konsultacji;
- wykładów i prelekcji;
- działalności informacyjno – szkoleniowej.
§ 7.
- Do zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierania nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych należy:
- udzielanie nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego,
- rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno –wychowawczych;
- współpracy w określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
- udzielanie nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
- Powyższe zadania są realizowane w szczególności w formie:
- porad i konsultacji;
- udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów;
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
- warsztatów;
- grup wsparcia;
- wykładów i prelekcji;
- prowadzenia mediacji;
- interwencji kryzysowej;
- działalności informacyjno – szkoleniowej;
- organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
§ 8.
- Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki, które obejmuje:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
- Poradnia realizuje swoje zadania współdziałając z innymi poradniami, oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom statutowo zajmującymi się pomocą dziecku i rodzinie.
§ 9.
- W Poradni są organizowane i działają, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Zespoły Orzekające wydające orzeczeni o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania, o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zespoły Orzekające powoływane są przez dyrektora Poradni.
- Organizację pracy Zespołów Orzekających określa Regulamin Pracy Zespołów Orzekających.
- Regulamin Zespołu Orzekającego stanowi załącznik nr 1 do Statutu.
§ 10.
Pomoc w Poradni powinna być udzielana bez zbędnej zwłoki, zgodnie z kolejnością zgłoszeń lub z uwzględnieniem charakteru sprawy.
ROZDZIAŁ IV ORGANY PORADNI
§ 11.
- Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni;
- Rada Pedagogiczna.
§ 12.
- Funkcję dyrektora powierza i z niej odwołuje organ prowadzący Poradnię na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zwierzchnikiem służbowym dyrektora Poradni jest Starosta Człuchowski.
- Poradnią kieruje dyrektor.
- Dyrektor Poradni:
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli Poradni oraz pracowników administracji i obsługi;
- kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- inspiruje i wspomaga nauczycieli Poradni w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Poradni oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego i doskonalenia zawodowego;
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli Poradni i dokonuje oceny ich pracy;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- opracowuje szczegółową organizację pracy oraz plan pracy Poradni na dany rok szkolny;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk nauczycieli;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli Poradni oraz innych pracowników;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom Poradni oraz innym pracownikom;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli Poradni oraz innych pracowników.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną
§ 13.
- W Poradni działa Rada Pedagogiczna. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Poradni. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
- Szczegółowy zakres zadań i uprawnień Rady Pedagogicznej określa Regulamin Pracy Rady Pedagogicznej - załącznik nr 2 do Statutu.
§ 14.
W sprawach spornych pomiędzy organami Poradni lub wewnętrznych sytuacjach konfliktowych rozstrzyga zespół mediacyjny. Mediatorami są: wybrany przez Radę Pedagogiczną reprezentant zespołu pracowników, przedstawiciel związków zawodowych oraz pracownik wskazany przez dyrektora. W ostateczności spory pomiędzy organami Poradni rozstrzyga organ prowadzący.
ROZDZIAŁ V PRACOWNICY PORADNI
§ 15.
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów:
- psychologów,
- pedagogów,
- logopedów,
- doradców zawodowych.
- Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Do zadań lekarza konsultanta zatrudnionego w Poradni uczestniczącego w zespołach orzekających należy w szczególności:
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołów orzekających poradni w sprawie nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego
- prowadzenie konsultacji lekarskiej w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach
- Nauczyciele Poradni realizują zadania również poza Poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
- Zakres zadań określa dyrektor Poradni. W szczególności dotyczą one realizowania zadań z zakresu profilaktyki i wspierania wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły i placówki w rozwiązywaniu ich problemów oraz organizowania i prowadzenia wspomagania przedszkoli, szkól i placówek w realizacji ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- W Poradni zatrudnia się również pracowników administracji i obsługi.
- Do zadań pracowników administracji należy:
- obsługa sekretariatu
- prowadzenie sprawozdawczości wg aktualnych przepisów.
- udzielanie informacji interesantom dotyczących pracy poradni,
- prowadzenie rejestru pacjentów,
- sporządzanie pism urzędowych,
- prowadzenie dokumentacji związanych z wydawaniem opinii, orzeczeń przekazywanie teczek pacjentów poradni do innych poradni psychologiczno pedagogicznych,
- prace kancelaryjne – prowadzenie dzienników korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
- bieżąca rejestracja dokumentów,
- piecza nad listą obecności,
- iobsługa archiwum,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
- działania związane z ochroną danych osobowych,
- wpisywanie danych w programach SIO i SEKRETARIAT PPP,
- sporządzanie dokumentacji związanej z organizacją pracy poradni,
- prowadzenie spraw związanych z BHP i ppoż.
- Do zadań pracowników obsługi należy :
- utrzymanie pomieszczeń poradni w porządku i czystości,
- informowanie o uszkodzeniach technicznych i innych.
- Pracownicy Poradni mogą wykonywać inne zadania zlecone przez dyrektora.
- Każdy pracownik Poradni otrzymuje indywidualny zakres obowiązków.
- Nauczyciele Poradni są oceniani przez dyrektora Poradni.
§ 16.
- Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni, w zależności od zadań określonych w jej statucie oraz od terenu działania, ustala na wniosek Dyrektora, organ prowadzący Poradnię.
- Obowiązkowy wymiar zajęć nauczycieli Poradni określają odrębne przepisy. Wymiar ten obejmuje zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą wynikające z realizacji statutowych zadań, oraz zajęcia z rodzicami, nauczycielami i innymi osobami w Poradni i poza nią.
- Szczegółowy zakres zadań nauczycieli Poradni określony jest w planie pracy Poradni oraz w indywidualnych zakresach czynności. Nauczyciele Poradni zobligowani są do realizacji swoich zadań statutowych poza terenem Poradni, w szczególności na terenie przedszkoli, szkół i placówek w rejonie jej działania. Nauczyciele Poradni w szczególności biorą udział w pracach Zespołów (ds. uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych) organizowanych na terenie przedszkoli, szkół i placówek na wniosek dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek lub na prośbę rodziców. Nauczyciele Poradni włączają się w prace ww. Zespołów i we wszystkie realizowane przez nie zadania.
§ 17.
Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określają przepisy ustawy
z dnia 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela (z późniejszymi zmianami) oraz Kodeks Pracy.
§ 18.
- Liczbę pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor w zależności od potrzeb Poradni.
- Zadania i obowiązki pracowników niepedagogicznych określa Regulamin Pracy Poradni oraz indywidualne zakresy czynności.
§ 19.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
- Wolontariuszem w Poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne, oraz przestrzega zasad, o których mowa w ust. 3 i 5.
- Dyrektor Poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy Poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.
- Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
- zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
- czas trwania porozumienia;
- zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z nauczycielami Poradni;
- zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni;
- postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
- Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu we współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w Poradni oraz pod nadzorem dyrektora lub wyznaczonej przez niego osoby.
ROZDZIAŁ VI ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 20.
- Poradnia jest placówką publiczną, korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Poradnia jest czynna przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
- Szczegółową organizację działania Poradni określa w danym roku szkolnym Arkusz Organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni.
- W Poradni może być utworzone, za zgodą organu prowadzącego, stanowisko wicedyrektora oraz w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
- Powierzenia funkcji wicedyrektora i odwołania z niej dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej.
- Poradnia może posiadać filie, za zgodą organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ VII DOKUMENTACJA PORADNI
§ 21.
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- arkusz organizacji pracy;
- roczny plan pracy Poradni;
- roczny plan nadzoru pedagogicznego;
- tygodniowy rozkład zajęć pracowników Poradni;
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer nadany przez Poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
- karty indywidualne badanych dzieci i młodzieży;
- dzienniki zajęć;
- protokoły posiedzeń zespołów orzekających;
- protokoły posiedzeń rad pedagogicznych;
- księgę inwentarzową;
- księgę kontroli;
- rejestr wydawanych opinii i rejestr wydawanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania;
- listę obecności pracowników;
- zeszyt zarządzeń wewnętrznych dyrektora.
- Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dokumentacja, o której mowa w ustępie 1 może być także prowadzona w formie elektronicznej.
ROZDZIAŁ VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22.
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Poradnia używa podłużnej pieczęci o następującej treści:
PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
77-300 Człuchów, ul. Szczecińska 20
Tel. (0-59) 83 41 133
NIP 843-58-675 REGON 000908509
§ 23.
Poradnia posiada własne archiwum i przechowuje w nim dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 24.
- Wprowadzanie zmian w Statucie pociąga za sobą każdorazowo opracowanie jego nowej wersji jednolitej.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy regulaminów wewnętrznych, obowiązujące w Poradni.
Zmiany w Statucie zostały wprowadzone uchwałą nr 4/2017/2018 na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 20.09.2017 r. i obowiązują od dnia zatwierdzenia.
Załączniki do Statutu:
- regulamin Pracy Zespołu Orzekającego (załącznik nr 1)
- egulamin Rady Pedagogicznej (załącznik nr 2)