Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej działa na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017, poz. 59 i 949).
Zespół Orzekający wydaje następujące rodzaje orzeczeń i opinii:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, ze względu na:
- niesłyszenie,
- słabosłyszenie,
- niewidzenie,
- słabowidzenie,
- niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją,
- niepełnosprawność intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym),
- autyzm, w tym Zespół Aspergera,
- niepełnosprawność sprzężoną,
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Zespół powołuje dyrektor poradni i kieruje nim jako przewodniczący. W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor poradni – jako przewodniczący zespołu,
- psycholog,
- pedagog,
- lekarz,
- inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Druki potrzebne do wydania orzeczenia lub opinii dostępne są TUTAJ.
Na wniosek rodzica/opiekuna prawnego w posiedzeniu zespołu, z głosem doradczym, mogą także uczestniczyć nauczyciele lub specjaliści z przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko/uczeń.
Rodzic/opiekun prawny jest informowany osobiście lub telefonicznie o terminie posiedzenia zespołu.
Rodzic/opiekun prawny może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko w sprawie dziecka.