20 sierpień 2018, poniedziałek 10:57
Jak mówić do dzieci... PDF Drukuj Email
Wpisany przez Irena Kowalczyk - Peta   
poniedziałek, 25 września 2017 10:36

Książki autorstwa Adele Faber i Elaine Mazlish z cyklu „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby do nas mówiły” towarzyszą mi od czasów studiów psychologicznych, ale też czasu od kiedy sama jestem mamą. Pokazują szczególną rolę jaką w efektywnym rodzicielstwie pełnią umiejętności komunikowania się i rozumienia dzieci. Uczą w jaki sposób rozmawiać z dziećmi stosując „język emocji” - reagować empatycznie, nazywać uczucia dziecka i słuchać z uwagą.

Poprawiony: wtorek, 05 czerwca 2018 11:18
Więcej…
 
Rotacyzm, czyli nieprawidłowa wymowa głoski R PDF Drukuj Email
Wpisany przez Agata Dullek   
poniedziałek, 30 maja 2016 00:00
Rotacyzm, czyli nieprawidłowa realizacja głoski [r] jest jedną z najczęstszych wad wymowy u dzieci. Zauważa się ją również u młodzieży i osób starszych. Zgodnie z etapami rozwoju mowy głoska [r] powinna pojawić się około 6 roku życia, jednakże coraz więcej dzieci 7 – letnich i starszych trafia do logopedy ze względu na brak głoski [r] lub jej błędną realizację.
Poprawiony: środa, 08 czerwca 2016 10:57
Więcej…
 
FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Meyer   
wtorek, 18 lutego 2014 13:22

FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy (ang. Fetal Alcohol Syndrome)

FAS to zespół chorobowy, który jest skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym.

FAS pojawia się w wyniku spożywania alkoholu przez kobietę ciężarną i jest to jedyna możliwość zapadnięcia przez dziecko na tą chorobę. Alkohol to substancja, która z dużą łatwością przedostaje się przez łożysko do krwioobiegu dziecka, powodując tym samym nieodwracalne szkody.

Poprawiony: wtorek, 18 lutego 2014 13:52
Więcej…
 
INTEGRACJA SENSORYCZNA PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Meyer   
piątek, 06 grudnia 2013 10:26

Integracja sensoryczna (zgodnie z twórczynią SI A. Ayers) jest to proces dzięki, któremu mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną reakcję.

Inaczej mówiąc Integracja sensoryczna to proces w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego mózgu wrażeń sensorycznych tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu, czyli w reakcjach adaptacyjnych, służących do wykonania określonej czynności, przyjęcia odpowiedniej pozycji ciała itp.

Jeśli występują zaburzenia w odbiorze i integrowaniu bodźców zmysłowych to będą pojawiać się dysfunkcje w rozwoju poznawczym, motorycznym oraz zachowaniu dziecka.

Poprawiony: piątek, 06 grudnia 2013 10:45
Więcej…
 
Zbyt długie ssanie smoczka PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Meyer   
środa, 23 października 2013 07:53

Konsekwencje zbyt długiego ssania

Smoczek daje dziecku spokój i pocieszenie w trudnych chwilach. Pomaga zasypiać oraz zaspokoić odruch ssania. Jednak zbyt długie jego używanie może prowadzić do niepożądanych konsekwencji:

  • opóźnienie w rozwoju mowy,
  • niewyraźna wymowa, w tym seplenienie,
  • podwyższone ryzyko próchnicy,
  • zmiany zgryzu,
  • nadmierne ślinienie,
  • ograniczone ruchy języka,
  • kłopoty ze ssaniem, żuciem, połykaniem.
Poprawiony: środa, 23 października 2013 08:07
Więcej…
 
Raport z przesiewowych badań logopedycznych PDF Drukuj Email
Wpisany przez Agata Dullek   
czwartek, 21 kwietnia 2011 12:39

Raport z przesiewowych badań logopedycznych w latach:

2008/2009, 2009/2010, 2010/2011

Zespół badający:

Marzena Kroplewska, Aleksandra Meyer,

Joanna Dzwonkowska - Gurdak, Katarzyna Stosik

Poprawiony: wtorek, 25 października 2011 19:49
Więcej…